W sobotę 11stycznia 2014 r. gościliśmy w naszej szkole dyrekcję i nauczycieli ze Szkoły Podstawowej Nr 143 z Warszawy. Wspólnie uczestniczyliśmy w warsztacie regionalnym, który odbył się w naszej szkole w ramach III edycji programu Rozwijanie Uczenia się i Nauczania (RUN).
Cele warsztatu to : omówienie zasad przeprowadzenia spaceru edukacyjnego w szkole oraz wprowadzenie w zasady coachingu nauczycielskiego.
NACOBEZU (kryteria sukcesu)
Uczestnicy będą :
-potrafili przeprowadzić spacer edukacyjny i wykorzystać płynące z niego wnioski do doskonalenia procesu nauczania;
-znali zasady dobrego coachingu nauczycielskiego;
-umieli przeprowadzić rozmowę coachingową z nauczycielem;
Spacer edukacyjny jest procesem wykorzystywanym przez grupę w celu odniesienia się do problemu lub sytuacji w szkole.
Pierwsza część szkolenia poświęcona była planowaniu spaceru. Następnie uczestnicy oglądali fragmenty 3 lekcji oraz udzielali informacji zwrotnej po odbytym spacerze.
Uczestnicy pracowali podczas warsztatów w parach, grupach 3-4-osoowych, większych zespołach. Umiejętności zdobyte podczas warsztatów dają nauczycielowi nowe możliwości dla rozwiązywania pojawiających się trudności, problemów, ustalania wzorców panujących w szkole, dawania informacji zwrotnej.
Jak się okazało, organizacja i prowadzenie spaceru jest procesem trudnym ,czasochłonnym, ale- jak mogliśmy się przekonać, bardzo wartościowym, jeśli odpowiedzialnie chcemy podchodzić do procesu nauczania.
Wprowadzenie zwyczaju spaceru edukacyjnego w szkole wzmacnia współpracę nauczycieli, wymusza-w pozytywnym znaczeniu- konieczność prowadzenia rozmów na temat praktyki uczenia się i nauczania.
Prowadzenie rozmów na temat strategii, technik, wdrażania zmian, wspólne ustalanie dalszych kierunków prowadzi w efekcie do podniesienia jakości pracy szkoły – poprawiają się wyniki uczenia się i nauczania. Do tego powinna dążyć każda szkoła.
Spacer edukacyjny ,jako jeden z elementów, zagości na stałe w naszej szkolnej praktyce. Pozwoli nam systematycznie monitorować poziom i zakres stosowania procedur oceniania kształtującego, które od 3 lat wdrażamy, uczestnicząc w programach Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Praca domowa dla uczestników szkolenia to prowadzenie OK-obserwacji w nauczycielskich Grupach Pomocnych Przyjaciół; przeprowadzenie spaceru z użyciem wypracowanego arkusza oraz zachęcenie do wypróbowania metody coachingu nauczycielskiego.
Z tego miejsca bardzo dziękujemy Pani Ani Kępińskiej-trenerce CEO, za ciekawie poprowadzone warsztaty. Po 6 godzinnym szkoleniu uczestnicy wyszli zmęczeni, ale tez bogatsi o nowe, bardzo przydatne w pracy nauczyciela , doświadczenie.
Bożena Brzozowska