Jesteś tutaj: Home
Poznajemy Taksonomię SOLO (SOWU)
KORZYSTAMY Z SZEŚCIOKĄTÓW SOLO-HEKSÓW
Sześciokąty SOLO to świetny sposób na zaznajomienie uczniów, niezależnie od wieku, z taksonomią SOLO, jako modelem skutecznego uczenia się- pojedyncze pojęcia są ważne- połączenie ich w inny sposób sprawia, że stają się bardziej interesujące a zarazem pokazuje bardziej złożone rozumienie.
Kładąc jeden sześcian obok drugiego uczeń musi wytłumaczyć, dlaczego to robi - jaki jest związek pomiędzy tymi dwoma sześcianami? Koledzy mogą albo poprzeć decyzję ucznia albo ją zmienić. Następujący w ten sposób dialog prowadzi do koncepcyjnego rozumowania, myślenia i postrzegania w szerszej perspektywie.
Sześciokątów SOLO możemy używać, aby określić głębokość uprzedniej wiedzy i zrozumienia przed rozpoczęciem uczenia się.
Można ich również używać w charakterze bodźca pobudzającego uczenie się poprzez wprowadzenie sześciokątów z dodatkowymi treściami –poglądami, symbolami, obrazami itp.
Uczniowie pracują we współpracujących grupach, aby tworzyć i łączyć pojęcia. Praca z sześcianami obejmuje 3 kroki:
$11. Zaczynamy od burzy mózgów, podczas której uczniowie ujawniają wszystko, co wiedzą na temat zaprezentowany w formie pytania fokusowego (tematem może być tekst, wiersz, charakter, konstrukcja itp.), zapisujemy każdy pogląd, myśl lub uczucie na oddzielnym czystym sześcianie
$12. Uczniowie po kolei rozmieszczają sześciany układając je zgodnie z ich wzajemnymi powiązaniami
$13. Uczniowie wyjaśniają, dlaczego umieścili sześcian w tym, a nie innym miejscu, opisując jego powiązania.
Rezultaty są różne w zależności od poziomu SOLO:
$1· Na poziomie mono i wielostrukturalnym uczniowie mogą opisywać pojedyncze sześciany
$1· Na poziomie relacyjnym, gdzie uczniowie dokonują powiązań pomiędzy prostymi sekwencjami sześcianów łącząc je poprzez proste krawędzie i układają z nich mozaikę – uczniowie tłumaczą, dlaczego powiązali te pojęcia w ten sposób (omawiają lub opisują komentarzem)
$1· Na poziomie poszerzonej abstrakcji (eksperckim) uczniowie zajmują się miejscami, gdzie trzy sześciany stykają się wierzchołkami (lub przyglądają się skupiskom sześciokątów) dokonując uogólnień dotyczących charakteru związku pomiędzy pojęciami.
$1
Temat: Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy. |
Sala: 16 |
Klasa: V |
|
Cele uczenia się |
Kryteria sukcesu |
||
Mono/wielostrukturalne Będę potrafił/a wymienić zasady pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy: rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami.
Relacyjne Dowiem się, dlaczego przeczenie „nie” piszemy łącznie lub rozdzielnie z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami.
Poszerzonej abstrakcji Będę potrafił/a poprawnie ułożyć tekst dyktanda ortograficznego sprawdzającego znajomość zasad pisowni „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. |
Mono/wielostrukturalne Potrafię wymienić zasady pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy: rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. Relacyjne Potrafię wyjaśnić, dlaczego przeczenie „nie” piszemy łącznie lub rozdzielnie z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami.
Poszerzonej abstrakcji Potrafię poprawnie ułożyć tekst dyktanda ortograficznego sprawdzającego znajomość zasad pisowni „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. |
||
Poprzednia lekcja: Trudne decyzje dorosłych. |
|||
Uprzednia wiedza: Uczeń rozpoznaje w zdaniu rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, przysłówki i liczebniki. |
|||
Formy uczenia się |
|||
Mono/wielostrukturalne |
Relacyjne |
Poszerzonej abstrakcji / Szeroko relacyjne |
|
Ćwiczenia w rozpoznawaniu rzeczownika, czasownika, przymiotnika, przysłówka i liczebnika w zdaniu. Ćwiczenia poprawnego zapisu przeczenia „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. |
Praca w grupach- korzystanie ze słownika ortograficznego; sprawdzenie poprawności zapisu przeczenia „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. Praca w grupach – tworzenie heksów przez uczniów, następnie roszady grup. |
Praca w grupach- układanie tekstu dyktanda ortograficznego sprawdzającego znajomość zasad pisowni „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. |
|
Formy wykorzystania TIK |
|||
Mono/wielostrukturalne |
Relacyjne |
Poszerzonej abstrakcji |
|
Ćwiczenia interaktywne Karta pracy- Pisownia wyrazów z „nie”- poziom I.
|
Ćwiczenia interaktywne Karta pracy- Pisownia wyrazów z „nie”- poziom II.
|
Wykonanie prezentacji Power Point na temat zasad pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy. |
|
Następna lekcja: Ćwiczenia interaktywne, prezentacja |
|||
Refleksja |
|||
Cele na przyszłość: 1. Dobre przygotowanie uczniów do dyktanda ortograficznego. 2. Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat zasad pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy.
|
|||
Taksonomia SOLO ściśle wiążę się z ocenianiem, kształtującym. Heksy są doskonałą metodą do wykorzystania w pracy w grupach.
Strategie oceniania kształtyjącego : link
http://www.ceo.org.pl/pl/ok/news/strategie-oceniania-ksztaltujacego
W sobotę 11stycznia 2014 r. gościliśmy w naszej szkole dyrekcję i nauczycieli ze Szkoły Podstawowej Nr 143 z Warszawy. Wspólnie uczestniczyliśmy w warsztacie regionalnym, który odbył się w naszej szkole w ramach III edycji programu Rozwijanie Uczenia się i Nauczania (RUN).
Cele warsztatu to : omówienie zasad przeprowadzenia spaceru edukacyjnego w szkole oraz wprowadzenie w zasady coachingu nauczycielskiego.
NACOBEZU (kryteria sukcesu)
Uczestnicy będą :
-potrafili przeprowadzić spacer edukacyjny i wykorzystać płynące z niego wnioski do doskonalenia procesu nauczania;
-znali zasady dobrego coachingu nauczycielskiego;
-umieli przeprowadzić rozmowę coachingową z nauczycielem;
Spacer edukacyjny jest procesem wykorzystywanym przez grupę w celu odniesienia się do problemu lub sytuacji w szkole.
Pierwsza część szkolenia poświęcona była planowaniu spaceru. Następnie uczestnicy oglądali fragmenty 3 lekcji oraz udzielali informacji zwrotnej po odbytym spacerze.
Uczestnicy pracowali podczas warsztatów w parach, grupach 3-4-osoowych, większych zespołach. Umiejętności zdobyte podczas warsztatów dają nauczycielowi nowe możliwości dla rozwiązywania pojawiających się trudności, problemów, ustalania wzorców panujących w szkole, dawania informacji zwrotnej.
Jak się okazało, organizacja i prowadzenie spaceru jest procesem trudnym ,czasochłonnym, ale- jak mogliśmy się przekonać, bardzo wartościowym, jeśli odpowiedzialnie chcemy podchodzić do procesu nauczania.
Wprowadzenie zwyczaju spaceru edukacyjnego w szkole wzmacnia współpracę nauczycieli, wymusza-w pozytywnym znaczeniu- konieczność prowadzenia rozmów na temat praktyki uczenia się i nauczania.
Prowadzenie rozmów na temat strategii, technik, wdrażania zmian, wspólne ustalanie dalszych kierunków prowadzi w efekcie do podniesienia jakości pracy szkoły – poprawiają się wyniki uczenia się i nauczania. Do tego powinna dążyć każda szkoła.
Spacer edukacyjny ,jako jeden z elementów, zagości na stałe w naszej szkolnej praktyce. Pozwoli nam systematycznie monitorować poziom i zakres stosowania procedur oceniania kształtującego, które od 3 lat wdrażamy, uczestnicząc w programach Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Praca domowa dla uczestników szkolenia to prowadzenie OK-obserwacji w nauczycielskich Grupach Pomocnych Przyjaciół; przeprowadzenie spaceru z użyciem wypracowanego arkusza oraz zachęcenie do wypróbowania metody coachingu nauczycielskiego.
Z tego miejsca bardzo dziękujemy Pani Ani Kępińskiej-trenerce CEO, za ciekawie poprowadzone warsztaty. Po 6 godzinnym szkoleniu uczestnicy wyszli zmęczeni, ale tez bogatsi o nowe, bardzo przydatne w pracy nauczyciela , doświadczenie.
Bożena Brzozowska
Oceniamy kształtująco- jeszcze nie wszyscy, jeszcze nie tak często, jakby należało. Ale mamy cel-nauczyć uczniów uczyć się.
Grudzień to czas podsumowań. Rozważamy, na ile udało nam się zrealizować zadania w mijającym roku. W naszej szkole był to czas szczególny. Realizowaliśmy i będziemy to czynić nadal, zadania z kolejnych modułów programu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Rozwijanie uczenia się i nauczania”.
Nasi nauczyciele powoli mają szansę stać się ekspertami od strategii oceniania kształtującego, które wdrażamy od trzech lat (rada pedagogiczna uczestniczyła w programie SUS-OK, obecnie RUN i SPLO w CEO ), oceniania, które jest wspierającym w procesie uczenia się.
Uczenie się –to proces społeczny. Dzięki strategiom oceniania kształtującego organizujemy pracę w parach, grupach. Uczniowie mają okazję uczyć się aktywnie. Nauczyciele systematycznie , na każdej lekcji ,podają cele w języku ucznia, kryteria -tzw. Na CoBeZu ( na co będziemy zwracać uwagę), podejmują coraz więcej prób przekazywania informacji zwrotnej dla ucznia na temat efektów uczenia się .
Podjęliśmy próbę zorganizowania Triad Nauczyciel-Uczeń-Rodzic, mających na celu przekazanie i pozyskanie informacji zwrotnej na temat osiągnięć, niedociągnięć, wskazówek do dalszej pracy. Takie spotkania są okazją do ustalenia pomocy i wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się ale jednocześnie mają uświadomić dzieciom, że one są też współodpowiedzialne za efekty
Uczymy się wszyscy-dzieci, nauczyciele. Bo czy dzisiejsza szkoła może się nie uczyć? Czy dyrektor , nauczyciele mogą się nie uczyć? Pytanie raczej retoryczne.
Uczestnicząc w szkoleniach , warsztatach, studiach, debatach w ramach współpracy z CEO mamy możliwość wymiany doświadczeń. Podczas spotkań wyjazdowych spotykamy wielu fantastycznych ludzi-nauczycieli, dyrektorów, mentorów/ trenerów, którzy dużo dobrego starają się robić dla polskiej szkoły. Dzielimy się doświadczeniami z ludźmi, którzy z pasja wykonują swój zawód.
Dla nas -nauczycieli/dyrektora, jeśli tylko chcemy, współpraca w ramach wspomnianych programów może być niezwykle twórcza i inspirująca. Dorze posłuchać , jak inni wykonują podobne zadania.
Spotykając się podczas zjazdów, kursów na platformie e-lerning dostrzegamy, że inni tez borykają się z kłopotami i mają uśmiech na twarzy… ,że wytrwale, dzień po dniu starają się zmieniać oblicza swoich szkół.
Z tego miejsca wypada mi podziękować moim nauczycielom, że podjęli ten trud ciągłego uczenia się. Mam nadzieję, że z nowym rokiem dołączą Ci nie do końca przekonani czy zmotywowani.
W naszych runowych zadaniach mocno wspiera nas trenerka i mentorka –Mirka R., która systematycznie i z przekonaniem utwierdza nas, że to co robimy ma sens, że warto, że na wyniki trzeba czekać.
Dziękujemy rodzicom za to, że korzystają z NaCoBeZu, monitorując pracę domową swoich dzieci.
Nowy Rok-to dla nas kontynuacja zadań OK-jowych. Kolejny rok szkoleń, debat .
Niby nic nowego –ale znowu na swej drodze, z wielka radością spotkamy ludzi z pasją.
Bożena Brzozowska
W tym roku szkolnym rozpoczęliśmy II rok kursu RUN
Rozwijanie uczenia się i nauczania
Będziemy pracowali:
w IV module nad strategią III:
Udzielanie uczniowi takich informacji zwrotnych, które umożliwiają jego widoczny postęp.
W V module nad strategią IV:
Umożliwianie uczniom, by korzystali z siebie nawzajem jako „zasobów edukacyjnych”.
Zestaw zadań dla chętnych nr 31 i nr 32 - termin rozwiązania -22.04.2015
Link do pliku z zadaniami zestawu 31
Link do pliku z zadaniami zestawu 32
Zapraszam uczniów klasy VI do rozwiazywania zadań "dla chętnych" z zestawu nr 30.
Termin rozwiązywania - do 20.04.2015 r..
Zadania wraz z obliczeniami powinny być rozwiązane w zeszycie.
Link do pliku z zadaniami zestawu nr 30 w formacie .doc
Załącznik Nr 1
Do zarządzenia Wójta Gminy Kurów Nr 8/2020 z dnia 11 lutego 2020 roku w sprawie harmonogramu czynności w postępowaniu rekrutacyjnym oraz postępowaniu uzupełniającym, do Przedszkoli i szkół Podstawowych prowadzonych przez Gminę Kurów
na rok szkolny 2020/2021
TERMY POSTĘPOWANIA REKRUTACYUJNEGO ORAZ POSTEPOWANIA UZUPEŁNIAJACEGO, A TAKŻE TERMINY SKŁADANIA DOKUMENTÓW DO GMINNYCH PRZEDSZKOLI
Lp. |
Rodzaj czynności |
Termin postępowania rekrutacyjnego |
Termin postępowania uzupełniającego |
1. |
Złożenie wniosku o przyjęcie do przedszkola wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym |
Czytaj więcej: Rekrutacja do przedszkola i klasy I w r. szk. 2020/2021