Raport z ewaluacji wewnętrznej

Ocena użytkowników: 3 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

PANEL: Samoocena Pracy Szkoły i Przedszkola

Raport z ewaluacji wewnętrznej

przeprowadzonej w ZPO w Klementowicach

 

   Wewnętrzne badanie jakości pracy szkoły/przedszkola przeprowadzone zostało metodą panelową w okresie maj - czerwiec 2013r. celem dokonania samooceny pracy szkoły/przedszkola, ustalenia profilu i wniosków do dalszej pracy.

 

Dyrekcja ZPO poinformowała o planowanym przedsięwzięciu wszystkie grupy wchodzące do szkolnej społeczności , zapraszając na spotkanie informacyjne.

       W pierwszym etapie ,w okresie maja 2013, w ustalonych terminach pracowały grupy: rodziców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz grupa uczniów. Grupy koordynowane były przez nauczycieli ZPO.

Każda z grup ustaliła profil szkoły/przedszkola dla poszczególnych obszarów:

  1. efekty kształcenia i wychowania,
  2. nauczanie i uczenie się, wychowanie,
  3. szkoła w środowisku,
  4. organizacja i zarządzanie.

 

We wszystkich grupach uczestnicy rozmawiali na temat wizji dobrej szkoły, określali co dla Nich znaczy „dobra szkoła’. W ten sposób powstała „mapa szkoły/przedszkola”. W tych samych zespołach uczestnicy dyskutowali, jak wygląda sytuacja w naszej szkole/przedszkolu, podając jednocześnie uzasadnienie swojego stanowiska.

Do każdego z obszarów ustalone zostały i zapisane argumenty, przedstawiane kolejno przez uczestników całej grupy.

Plakaty wypracowane przez każdą z grup wywieszone zostały w holu szkoły tak, by wszyscy zainteresowani mieli możliwość zapoznania się ze wstępnym wynikiem pracy uczestników badania.

     W dniu 25.06.2013r. pod przewodnictwem dyrektora ZPO, odbyło się

PANELOWE SPOTKANIE z udziałem przedstawicieli wszystkich grup :

rodziców, uczniów, nauczycieli, pracowników obsługi i administracji, oraz nauczycieli pełniących rolę protokolantów ( zespół ewaluacyjny).

Spotkanie rozpoczęła dyrektor ZPO, wyznaczając kolejność wypowiedzi.       Każdy dział omawiany był osobno.

Przedstawiciele grup omawiali i uzasadniali swoje stanowisko, pomagając sobie wcześniej przygotowanymi argumentami.

Po każdej rundce poświęcaliśmy czas i miejsce na komentarz, wątpliwości i pytania.

Całe spotkanie przebiegało w miłej atmosferze. Po omówieniu wszystkich działów był czas na przyjrzenie się i wybranie tych działów , co do których istnieją rozbieżności w ocenie oraz tych, w których ocena była stosunkowo niska a także tych z ocena wysoką.

Te działania zaowocowały sformułowaniem mocnych i słabych stron naszej szkoły i przedszkola,

Wspólnie wygenerowaliśmy wnioski do dalszej pracy   oraz wskazaliśmy główne zadanie do zrealizowania w roku szkolnym 2013/2014

    

OBSZAR 1 : Efekty kształcenia i wychowania

 

mocne strony:

  • uczniowie biorą aktywny udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych i sportowych oraz w akcjach charytatywnych
  • włączenie szkoły do programu SUS-OK i RUN, wdrażanie elementów oceniania kształtującego pomagają dzieciom odnosić sukcesy edukacyjne na miarę ich możliwości,
  • uczniowie mają wsparcie nauczycieli w procesie uczenia się             
    (tłumaczenie, zaangażowanie podczas zajęć dodatkowych, wsparcie podczas zajęć pozalekcyjnych), w szkole i przedszkolu brak większych problemów wychowawczych, dzieci mają zapewnioną pomoc pedagoga i logopedy;

 

słabe strony

  • stosunkowo niskie wyniki sprawdzianu po klasie VI;

 

 

Wnioski:

  1. Promować wśród uczniów korzyści z uczenia się.
  2. Podnieść wyniki sprawdzianu powyżej 5 stanina
  3. Mobilizować do nauki, zorganizować wśród chętnych uczniów grupy pomocnych przyjaciół ( wykorzystać zajęcia świetlicowe).

 

 

 

OBSZAR 2 : Nauczanie i uczenie się, wychowanie.

 

mocne strony

 

  • wdrożenie pomysłu na próbny sprawdzian w klasie V pisany z rodzicami -forma informacyjno-organizacyjna
  • wdrożone ocenianie kształtujące,
  • zaangażowanie nauczycieli w organizowanie pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się: zachęcanie, praca pozalekcyjna

 

 

słabe strony

  • moda wśród uczniów na nieuczenie się,
  • mało zauważalna praca z uczniem zdolnym

 

 

Wnioski:

1. Zaplanować tzw." wywiadówki partnerskie"( rodzic -uczeń-nauczyciel) - dla klasy IV-VI.

2. Większość lekcji prowadzić metodami aktywnymi z wykorzystaniem

technologii informacyjnej , prezentacji i potencjału uczniów.

3. Dostosować wymagania do możliwości uczniów i stosować na wszystkich lekcjach;

 

OBSZAR 3 : Szkoła w środowisku.

 

mocne strony

 

  • część rodziców jest mocno zaangażowana we współpracę ze

szkołą, przedszkolem w budynku jest dostęp do Internetu (wifi), do komputerów w pracowni oraz w bibliotece ,

  • uczniowie mają dostęp do Internetu także poza lekcjami,
  • placówka nasza współpracuje z: Ośrodkiem Zdrowia, Bankiem Spółdzielczym, Policją i Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminnym Ośrodkiem Kultury w Kurowie, Parafią Klementowice oraz  z Urzędem Gminy, Szkołą Podstawową w Kurowie, w Karmanowicach, ZSA w Klementowicach oraz Przedszkolem w Kurowie; Przedszkole współpracuje z muzykami Filharmonii Lubelskiej –comiesięczne „Spotkania z panią Muzyką”;

 

słabe strony

 

  • znikomy kontakt z absolwentami szkoły,
  • prezentacje umiejętności uczniów ograniczone są głownie do okręgu gminy, czasem powiatu;

 

 

Wnioski:

1. Zorganizować cykl spotkań z absolwentami ( dla zaprezentowania ciekawych kierunków studiów, ciekawych zawodów-promocja uczenia się).

2. Zachęcić rodziców do spotkań z dziećmi celem prezentacji wykonywanych zawodów, pasji ;                    

 

 

OBSZAR 4 : Organizacja i zarządzanie.

 

mocne strony

  • uczniowie są w szkole bezpieczni (stała opieka nauczyciela w klasach I - III),
  • śródlekcyjne dyżury nauczycieli na korytarzach, na stołowce;
  • wszelkie ważne informacje przekazywane sa rodzicom na bieżąco,
  • monitorowanie osób wchodzących do szkoły,
  • szkoła i przedszkole funkcjonują w jednym budynku,
  • w placówce zatrudnieni sa wykształceni nauczyciele
  • zatrudnienie jest zgodne z kwalifikacjami,
  • systematyczne dokształcanie i doskonalenie się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi,
  • w placówce dzieci i uczniowie korzystają z dożywiania: śniadanie i obiad

słabe strony

  • mocno zużyty teren wokół szkoły: zbyt mały /brak parkingu, brak dojazdu do podjazdu dla wózków , w większości stary sprzęt na placu zabaw ,
  • brak sklepiku,
  • mała sala gimnastyczna, zużyty sprzęt sportowy, niska temperatura w okresie zimy
  • brak indywidualnych szafek dla uczniów w szatni.

 

WNIOSKI

1. Należy podjąć próbę wydłużenia pracy świetlicy do godz. 16.00.

2. Włączyć komputery do bezpośredniej pracy ucznia (np. zlecać przygotowanie prezentacji przez uczniów, wykonania dodatkowych zadań na platformach ).

3. Odnowić sprzęt gimnastyczny.

4. Zorganizować Mini radio w szkole

5. Rozwinąć aktywność uczniów na przerwach ( np. włączyć zabawy, tańce).

6.Zorganizować spotkanie uczniów SU z Wójtem Gminy (przedstawienie swoich marzeń i potrzeb szkolnych)

ZADANIE NA ROK 2013/2014         

W dalszej części spotkania uczestnicy wspólnie sformułowali główne zadanie do zrealizowania w nowym roku szkolnym:

  1.          „Systematycznie włączać aktywne metody do pracy z uczniem; włączyć uczniów do przygotowywania fragmentów lekcji z użyciem komputera, projektora i innych pomocy dydaktycznych”
  2.         Celem tych działań ma być wzbogacenie i uatrakcyjnienie lekcji, uaktywnienie uczniów oraz podniesienie wyników/efektów nauczania

Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania za poświęcony czas i stworzenie klimatu opartego na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

Szczególnie podziękowania kierujemy dla rodziców .

Dziękuję zespołowi nauczycieli-pod przewodnictwem pani Teresy Słotwińskiej za opracowanie raportu ze spotkania panelowego.

Pomysł na samoocenę metoda panelową powstał dzięki współpracy naszej szkoły z CEO (Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie) polegającej na realizacji programów SUS-OK i RUN dla „szkół uczących się” oraz doskonalących swoją pracę z wykorzystaniem oferty warsztatów i szkoleń ‘Akademii Szkół Uczących Się”

 

                                                                          Bożena Brzozowska

                                                                 Dyrektor ZPO
w Klementowicach