W tym roku szkolnym rozpoczęliśmy II rok kursu RUN
Rozwijanie uczenia się i nauczania
Będziemy pracowali:
w IV module nad strategią III:
Udzielanie uczniowi takich informacji zwrotnych, które umożliwiają jego widoczny postęp.
W V module nad strategią IV:
Umożliwianie uczniom, by korzystali z siebie nawzajem jako „zasobów edukacyjnych”.
W VI module nad strategią V:
W VII module podsumujemy strategie oceniania kształtującego.
Strategie RUN są powiązane z elementami OK. Strategia pierwsza wiąże się z celami i NACOBEZU. Strategia druga mówi o stworzeniu warunków do dialogu pomiędzy uczniem i nauczycielem. Trzecia wiąże się z informacją zwrotną, czwarta z samooceną i wreszcie piąta z oceną koleżeńską.
Obecnie pracujemy nad strategią III: Udzielanie uczniowi takich informacji zwrotnych, które umożliwiają jego widoczny postęp.
A w języku ucznia:
Lepiej się uczę, jeśli nauczyciel daje mi informacje zwrotne - co zrobiłem dobrze, co i jak powinienem poprawić i jak mogę się dalej rozwijać.
Czyli IZ jest jak bumerang – wyrzucona, wraca do nas.
W naszej szkole działają dwie grupy Pomocnych Przyjaciół i każda ma swojego lidera. W skład takiej grupy wchodzi 6 nauczycieli, którzy dzielą się na mniejsze podgrupy. Planowane są w każdym module co najmniej dwa spotkania PP. Po każdym spotkaniu trzeba zamieścić na platformie sprawozdanie. Sprawozdawca podpsuje sprawozdanie swoim nazwiskiem, a po otrzymaniu komentarza od mentora omawia go na spotkaniu PP i również odpowiada (pod komentarzem w kursie) na pytania zadane przez mentora.
Jednym z elementów pracy grupy PP są OK – obserwacje.
Obserwując pracę koleżanek i kolegów uświadomiliśmy sobie, jak wiele działań musi wykonać nauczyciel na lekcji. Nie zawsze może w pełni zrealizować przygotowany scenariusz, często musi go modyfikować na potrzeby chwili. Czasami brakuje nam cierpliwości i wyręczamy ucznia w jego pracy - zbyt wiele mu podpowiadamy - czynimy to najczęściej mechanicznie.
Obserwacje sprawiają, że uczymy się od siebie wzajemnie, inspirujemy się, a najważniejsze to, że możemy na siebie liczyć i wspierać się.
Do naszego warsztatu pracy na stałe weszły takie techniki:
-komentarz bez stopnia;'
- praca wzorcowa;
- stop klatka;
- informacja zwrotna;
- nacobezu;
- ocena koleżeńska w kl. starszych;
- patyczki, światła, metoda kciuka.
W naszej pracy sprawdziły się:
15 listopada w naszej szkole odbył się Spacer Edukacyjny.
Metoda ta polega na tym, że tego dnia drzwi wszystkich klas pozostają uchylone, a grupa nauczycieli wędruje po klasach i obserwuje lekcje. Celem naszego eksperymentu było zauważenie, w jaki sposób nl. podaje uczniom cel lekcji, nacobezu i czy odwołuje się do niego w czasie zajęć.
Wnioski:
Lider grupy: A. Tarkowska