Poznajemy Taksonomię SOLO (SOWU)
KORZYSTAMY Z SZEŚCIOKĄTÓW SOLO-HEKSÓW
Sześciokąty SOLO to świetny sposób na zaznajomienie uczniów, niezależnie od wieku, z taksonomią SOLO, jako modelem skutecznego uczenia się- pojedyncze pojęcia są ważne- połączenie ich w inny sposób sprawia, że stają się bardziej interesujące a zarazem pokazuje bardziej złożone rozumienie.
Kładąc jeden sześcian obok drugiego uczeń musi wytłumaczyć, dlaczego to robi - jaki jest związek pomiędzy tymi dwoma sześcianami? Koledzy mogą albo poprzeć decyzję ucznia albo ją zmienić. Następujący w ten sposób dialog prowadzi do koncepcyjnego rozumowania, myślenia i postrzegania w szerszej perspektywie.
Sześciokątów SOLO możemy używać, aby określić głębokość uprzedniej wiedzy i zrozumienia przed rozpoczęciem uczenia się.
Można ich również używać w charakterze bodźca pobudzającego uczenie się poprzez wprowadzenie sześciokątów z dodatkowymi treściami –poglądami, symbolami, obrazami itp.
Uczniowie pracują we współpracujących grupach, aby tworzyć i łączyć pojęcia. Praca z sześcianami obejmuje 3 kroki:
$11. Zaczynamy od burzy mózgów, podczas której uczniowie ujawniają wszystko, co wiedzą na temat zaprezentowany w formie pytania fokusowego (tematem może być tekst, wiersz, charakter, konstrukcja itp.), zapisujemy każdy pogląd, myśl lub uczucie na oddzielnym czystym sześcianie
$12. Uczniowie po kolei rozmieszczają sześciany układając je zgodnie z ich wzajemnymi powiązaniami
$13. Uczniowie wyjaśniają, dlaczego umieścili sześcian w tym, a nie innym miejscu, opisując jego powiązania.
Rezultaty są różne w zależności od poziomu SOLO:
$1· Na poziomie mono i wielostrukturalnym uczniowie mogą opisywać pojedyncze sześciany
$1· Na poziomie relacyjnym, gdzie uczniowie dokonują powiązań pomiędzy prostymi sekwencjami sześcianów łącząc je poprzez proste krawędzie i układają z nich mozaikę – uczniowie tłumaczą, dlaczego powiązali te pojęcia w ten sposób (omawiają lub opisują komentarzem)
$1· Na poziomie poszerzonej abstrakcji (eksperckim) uczniowie zajmują się miejscami, gdzie trzy sześciany stykają się wierzchołkami (lub przyglądają się skupiskom sześciokątów) dokonując uogólnień dotyczących charakteru związku pomiędzy pojęciami.
$1
Planowanie lekcji wg SOLO-j.polski/ ZPO -Klem
Temat: Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy. |
Sala: 16 |
Klasa: V |
|
Cele uczenia się |
Kryteria sukcesu |
||
Mono/wielostrukturalne Będę potrafił/a wymienić zasady pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy: rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami.
Relacyjne Dowiem się, dlaczego przeczenie „nie” piszemy łącznie lub rozdzielnie z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami.
Poszerzonej abstrakcji Będę potrafił/a poprawnie ułożyć tekst dyktanda ortograficznego sprawdzającego znajomość zasad pisowni „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. |
Mono/wielostrukturalne Potrafię wymienić zasady pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy: rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. Relacyjne Potrafię wyjaśnić, dlaczego przeczenie „nie” piszemy łącznie lub rozdzielnie z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami.
Poszerzonej abstrakcji Potrafię poprawnie ułożyć tekst dyktanda ortograficznego sprawdzającego znajomość zasad pisowni „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. |
||
Poprzednia lekcja: Trudne decyzje dorosłych. |
|||
Uprzednia wiedza: Uczeń rozpoznaje w zdaniu rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, przysłówki i liczebniki. |
|||
Formy uczenia się |
|||
Mono/wielostrukturalne |
Relacyjne |
Poszerzonej abstrakcji / Szeroko relacyjne |
|
Ćwiczenia w rozpoznawaniu rzeczownika, czasownika, przymiotnika, przysłówka i liczebnika w zdaniu. Ćwiczenia poprawnego zapisu przeczenia „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. |
Praca w grupach- korzystanie ze słownika ortograficznego; sprawdzenie poprawności zapisu przeczenia „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. Praca w grupach – tworzenie heksów przez uczniów, następnie roszady grup. |
Praca w grupach- układanie tekstu dyktanda ortograficznego sprawdzającego znajomość zasad pisowni „nie” z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami. |
|
Formy wykorzystania TIK |
|||
Mono/wielostrukturalne |
Relacyjne |
Poszerzonej abstrakcji |
|
Ćwiczenia interaktywne Karta pracy- Pisownia wyrazów z „nie”- poziom I.
|
Ćwiczenia interaktywne Karta pracy- Pisownia wyrazów z „nie”- poziom II.
|
Wykonanie prezentacji Power Point na temat zasad pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy. |
|
Następna lekcja: Ćwiczenia interaktywne, prezentacja |
|||
Refleksja |
|||
Cele na przyszłość: 1. Dobre przygotowanie uczniów do dyktanda ortograficznego. 2. Opracowanie prezentacji multimedialnej na temat zasad pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy.
|
|||
Taksonomia SOLO ściśle wiążę się z ocenianiem, kształtującym. Heksy są doskonałą metodą do wykorzystania w pracy w grupach.
Strategie oceniania kształtyjącego : link
http://www.ceo.org.pl/pl/ok/news/strategie-oceniania-ksztaltujacego