Zadanie stojące przed szkołą-nieuchronność zmian
Zadaniem szkoły w czasach, gdy teleinformatyka i media stały się tak wszechobecne i wpływowe a motywacja młodych ludzi do nauki musi konkurować z innymi działaniami postrzeganymi jako bardziej interesujące, jest poszukiwanie takich metod i innowacyjnych środowisk formalnych, które pozwolą wykorzystać naukę nieformalną.
Szkoła musi nadążyć za zmianami społecznymi, kulturowymi i dostosować do nich swoje metody pracy. W tym może pomóc rozumienie zmian zachodzących w podejściu do procesu uczenia się.
Jak zwykle najtrudniejsza jest zmiana przekonań i odpowiedź na pytania:
· czy wyobrażenia nas-nauczycieli i uczniów o uczeniu się są zgodne z teorią.
· na ile uczenie się, jako proces konstruktywny, kumulatywny, samoregulujący, nakierowany na cel, usytuowany w kontekście i oparty na współpracy będzie akceptowany przez nauczycieli, uczniów i środowisko ?
Zmiana podejścia do tego problemu musi zacząć się „od dołu” – od szkoły, od zmiany myślenia oraz metod pracy.
Szkoła jako organizacja stale ucząca się
Współcześni ludzie żyją w „nurcie szybkich zmian, świat oddala się od edukacji w coraz szybszym tempie”. Szkoła czy chce, czy nie chce musi stać się „organizacją uczącą się”. A czeka ją jeszcze nie jedna reforma.
Trzeba odpowiadać zmianą w edukacji na zmiany zachodzące w świecie. Zadaniem szkoły = nauczycieli jest wdrożenie takich zmian, które pomogą uczniom osiągać jak najlepsze wyniki – swoje „osobiste mistrzostwo”.
Uczniowie muszą sprostać wymogom, które stawia im społeczeństwo, gospodarka, szybki przyrost wiedzy i jej dezaktualizacja.
Dodatkowo muszą doskonalić się w skutecznej komunikacji interpersonalnej, pracy zespołowej, twórczym rozwiązywaniu problemów, sprawnym posługiwaniu się technologią informacyjną i informatyczną.
Cechy dobrego uczenia się na lekcji
ustalone przez nauczycieli ZPO w Klementowicach
1. Uczniowie znają i rozumieją cele lekcji
2. Uczniowie zadają pytania
3. Uczniowie pracują aktywnie = kreatywnie
4.Uczniowie i nauczyciele tworzą atmosferę sprzyjającą uczeniu się
5.Uczniowie potrafią dokonać oceny koleżeńskiej i samooceny
6.Uczniowie wykorzystują informację zwrotną nauczyciela
7.Uczniowie uczą się od kolegów poprzez uważne słuchanie ich wypowiedzi, prezentacji
8.Uczniowie podejmują samodzielną pracę wg wzorca
9.Uczniowie dostrzegają ewentualne błędy w wypowiedziach kolegów i je korygują
10.Uczniowie korzystają z różnych źródeł informacji;
Zadaniem nauczyciela jest tak zaplanować i zorganizować lekcje , aby te ustalone cechy wystąpiły .