Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

WORLD CAFE w naszej szkole

Szkoła staje dzisiaj przed wielkim wyzwaniem, jakim jest przygotowanie dzieci            i młodzieży do funkcjonowania w dorosłym życiu. W dobie społeczeństwa informacyjnego, ogromnej  ilości informacji i środków przekazu, zawrotnego tempa przemian, nowinek technicznych, zadaniem szkoły jest przedstawienie uczniom uporządkowanego świata, które niwelowałoby poczucie chaosu i zagubienia. Szkoła powinna dać podstawy do odpowiedniego pełnienia ról , aktywnego udziału w życiu społecznym, kulturalnym, politycznym , ale też wskazać konieczność uczenia się przez całe życie. 

Przygotowując placówki do  nowego roku szkolnego zwracamy baczną uwagę głównie na bezpieczne  i higieniczne warunki nauki i pracy: obniżenie poziomu hałasu, dostosowanie ławek  szkolnych do wzrostu uczniów, wyposażenie w osłony grzejników, etc. Wszystko to niewątpliwie ma wpływ na zdrowie fizyczne , naukę                   i  bezpieczeństwo.


 

Na obraz bezpiecznej i przyjaznej dla ucznia szkoły składa się  wiele obszarów, na który mamy zróżnicowany wpływ .  W  czasach narastających zagrożeń zewnętrznych, rozluźniania się więzi rodzinnych , społecznych, wyzwaniem staje się zapewnienie bezpieczeństwa wynikającego z postaw  i zachowań uczniów. Odpowiednie zachowania eliminują  większość niebezpieczeństw . Brak akceptacji                 i tolerancji dla niewłaściwych , agresywnych postaw powinno  być udziałem  całej szkolnej społeczności. Trzeba mieć na szczególnej uwadze fakt, że przezywanie, wyszydzanie, ośmieszanie koleżanek, kolegów  zarówno podczas pobytu w szkole jak i  w mediach spolecznościowych jest teraz  powszechnym zjawiskiem . Uczeń, który staje się „ofiarą” takich ataków ze strony rówieśników ,  nie może czuć się w szkole pewnie, bezpiecznie. Nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy szkolni stają przed trudnym zadaniem. Wiemy już , że naszych profilaktycznych działań nie możemy ograniczać do kręgu uczniów, ale koniecznie należy je rozszerzyć na całą społeczność szkolną-nauczycieli, pracowników, rodziców.

Warto więc zadbać o klimat społeczny, relacje interpersonalne, postawy uczniów wobec szkoły, kompetencje zawodowe nauczycieli. Bardzo ważne staje się uczenie poszanowania drugiego człowieka , niezależnie od jego  statusu społecznego, koloru skóry czy wyznania .Tolerancja i szacunek dla drugiego człowieka to szansa na to , by w szkole czuć się bezpiecznie. Ta kwestia staje się szczególnie ważna również w chwili, kiedy jesteśmy świadkami masowego napływu ludności z innych kultur. Musimy przygotować naszych uczniów na życie w Europie „multikulturowej”, w otoczeniu  zróżnicowanej kultury, wyznań i obyczajowości .        

Ogromny wpływ na poziom bezpieczeństwa mają określone normy i zasady regulujące stosunki społeczne w szkole oraz sposób funkcjonowania uczniów. Nie bez znaczenia jest prawo szkolne , organizacja pracy , nadzór pedagogiczny.

Wybór wartości i  norm , w oparciu o które szkoła chce działać , jest zadaniem nadrzędnym w stosunku do innych. Normy i zasady  stają się tłem dla działań edukacyjnych.

Bezpieczna szkoła to taka, która zapewni warunki do współpracy, wzajemnego szacunku, dialogu. W kulturze pracy szkoły opartej na wartościach ważnym elementem jest język,  jakim komunikują się wszyscy uczestnicy życia szkolnego: uczniowie, nauczyciele, rodzice, dyrektor.

Ważnym krokiem w szkolnej praktyce jest projektowanie klasowych                 i szkolnych zasad  a następnie  opanowanie ich przez uczniów.

Aby wdrażane w szkole normy miały gwarancję, że będą stosowane w praktyce,  muszą być akceptowane przez społeczność uczniowską. Sposobem na to może być  ich wspólne ustalanie.  Ustalając kodeks zachowań nie można zapomnieć o ustaleniu konsekwencji związanych z nie przestrzeganiem wspólnych ustaleń.

15 września społeczność naszej szkoły przystąpiła do wspólnego projektowania Szkolnego Kodeksu Zachowania. Rozpoczęliśmy od spotkania w kręgu. Na początek pojawiły się sześciokąty SOLO-heksy. Uczniowie mieli okazję do analizowania pojęć związanych z akceptowanymi, wręcz niezbędnymi postawami, które gwarantują sukces ucznia zarówno na poziomie edukacyjnym jak                                   i wychowawczym. Następnie w atmosferze wzajemnej współpracy, wykorzystując metodę WORLD CAFE ,grupy ustalały kodeksy zachowań i konsekwencje wynikające z ich nie przestrzegania . Ustalaliśmy jak właściwie/bezpiecznie  zachować się  na lekcji, na korytarzu, na boisku, placu zabaw czy  na szkolnej wycieczce.

Wspólnie wypracowany kodeks łatwiej będzie przestrzegać .Mamy nadzieję, że da to szanse każdemu uczniowi osiągać najwyższe oceny zachowania.

Na zakończenie grupy prezentowały wyniki wspólnej pracy.

Zapraszam do obejrzenia zdjęć w galerii z World Cafe w naszej szkole.

                                                           Bożena Brzozowska

                                              

       World Café jest metodą konwersacyjną , która służy do prowadzenia dialogu oraz poszukiwania kreatywnych pomysłów dotyczących wybranych zagadnień związanych z życiem danej zbiorowości. 

         Zgodnie z nazwą, spotkania z wykorzystaniem tej metody powinny odbywać się w kawiarni ,bądź miejscu z „kawiarnianą atmosferą”: stolikami,  swobodną, niezobowiązującą atmosferą dyskusji. Uczestnicy siadają przy stolikach 4-6 osobowych; każdy stolik ma swojego gospodarza. Przy każdym stoliku odbywają się dyskusje na zadany temat, przy czym po pewnym czasie (ok. 20 minut) osoby biorące udział w dyskusji przenoszą się do innego stolika – przy którym omawiany jest inny temat lub inny aspekt tego samego tematu. Gospodarze stolików pozostają na swoich miejscach i za każdym razem streszczają nowym partnerom przy stoliku przebieg dotychczasowej dyskusji, po czym jest ona kontynuowana „w nowym składzie”. Uczestnicy są zachęcani do spisywania bądź graficznego przedstawiania swoich pomysłów na kartkach lub papierowych obrusach.

        Przygotowania do zastosowania tej metody wymagają ustalenia, jaki problem będzie dyskutowany, kogo powinniśmy zaprosić oraz co chcielibyśmy osiągnąć. Warto zadbać o odpowiednie przygotowanie przestrzeni, w której odbywa się spotkanie (ustawienie stolików, wygodne miejsca do siedzenia, flamastry i długopisy, spokojna muzyka w tle) – pozwala to zapewnić odpowiednią dla twórczej dyskusji atmosferę. Należy pamiętać o tym, żeby tematy do dyskusji nie były zbyt szczegółowe i zamknięte (może to spowodować szybkie wyczerpanie kreatywnych pomysłów), powinny natomiast dotyczyć uczestników, odwoływać się do ich wiedzy i doświadczeń (wtedy rośnie szansa na rozpatrywanie danego zagadnienia z wielu punktów widzenia).

Wyniki dyskusji odbywających się przy poszczególnych stolikach powinny być na koniec omówione na forum plenarnym. Wyniki mogą być przedstawione w formie graficznej na tablicy widocznej dla wszystkich uczestników spotkania.

          World Café jest metodą służącą do wymieniania się kreatywnymi pomysłami i nie musi mieć ma na celu znalezienia konkretnych rozwiązań. Z tego powodu nadaje się najlepiej do początkowych faz procesu partycypacyjnego – pomaga określić potrzeby i oczekiwania wszystkich zaangażowanych stron, a także stworzyć między nimi sprzyjającą dalszym rozmowom atmosferę.” / opis metody :materiały z Internetu.