PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
przy Zespole Placówek Oświatowych w Klementowicach na rok szkolny 2017/2018
GŁÓWNE CELE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO:
1. Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i poczucia tożsamości narodowej.
2. Budowanie wśród uczniów poczucia własnej wartości i przydatności działania na rzecz szkoły.
3. Aktywny udział dzieci w życiu wspólnoty klasowej, szkolnej i lokalnej.
4. Wdrażanie do współpracy w zespole, przestrzegania norm współżycia w grupie i wspólnego rozwiązywania problemów.
5.Kształtowanie umiejętności projektowania i organizowania imprez szkolnych.
6. Zwracanie uwagi na potrzeby innych ludzi, wzbogacanie doświadczeń indywidualnych poprzez osobiste zaangażowanie w pomoc innym.
7. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, a także za swoją szkołę.
8. Uczenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo oraz zdrowie własne i innych.
9. Uczenie samodzielności, aktywności, organizacji życia kulturalnego w szkole.
10. Rozwijanie zdolności i zainteresowań.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI REALIZUJE SWOJE CELE POPRZEZ:
1. Organizowanie imprez klasowych i szkolnych, zabaw, konkursów, akcji charytatywnych itp.
2. Pomoc w przygotowywaniu uroczystości i imprez szkolnych.
3. Organizowanie wyborów do Rady Samorządu Uczniowskiego.
4. Aktualizowanie gazetki ściennej.
5. Włączanie się w działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa i zapobiegania agresji.
6. Organizowanie akcji na rzecz potrzebujących.
7. Uczestnictwo w spotkaniach członków Samorządu Uczniowskiego.
FORMY I METODY PRACY
Podczas realizacji programu będą stosowane takie formy i metody pracy, które będą aktywizowały uczniów do podejmowania różnorodnych działań mających wpływ na życie szkoły.
FORMY PRACY
·indywidualna
·grupowa
·zbiorowa
·imprezy szkolne, zabawy, konkursy, akcje charytatywne
METODY PRACY
·elementy debaty i dyskusji
·burza mózgów
·działania plastyczne, zajęcia praktyczne
L.p. |
Zadanie |
Sposób realizacji |
Planowane efekty |
Termin |
Odpowiedzia-lni |
1. |
Przeprowadzenie kampanii wyborczej oraz wyborów do Rady Samorządu Uczniowskiego. |
- Poinformowanie społeczności szkolnej o wyborach oraz możliwości kandydowania, - zgłoszenie się kandydatów, - przygotowanie przez nich plakatów wyborczych, - opracowanie kart do głosowania, - przeprowadzenie głosowania, - wyłonienie członków Rady Samorządu Uczniowskiego – przewodniczącego, zastępcy, skarbnika, sekretarza. |
Uczniowie zgłaszają swoją gotowość do pracy na rzecz szkolnej społeczności, uczą się odpowiedzialności oraz zapoznają z demokratycznymi regułami wyboru swoich przedstawicieli – stosują zasady demokracji podczas wyborów (powszechność, równość, bezpośredniość, tajność). |
wrzesień |
Opiekun, współpraca z wychowawcami klas |
2. |
Wznowienie działalności Samorządu Uczniowskiego. |
- Opracowanie planu pracy, - przydział zadań. |
Uczniowie poznają strukturę i zadania samorządu, przygotowują się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych, wykazują właściwą postawę społeczną - odpowiedzialność za swoje stanowisko. |
wrzesień/ październik |
opiekun |
3. |
Współpraca w organizowaniu uroczystości szkolnych. |
- Uczestnictwo pocztu sztandarowego, - prowadzenie uroczystości przez przewodniczącego SU, - współpraca w opracowaniu scenariusza. |
Uczniowie biorą na siebie odpowiedzialność za powierzone zadania, poznają i pielęgnują tradycje. |
cały rok |
opiekun, przewodniczą-ca, poczet sztandarowy |
4. |
Prowadzenie gazetki ściennej. |
- Aktualizowanie gazetki ściennej SU. |
Uczniowie potrafią zebrać i przygotować materiały do gazetki, dbają o jej estetyczny wygląd oraz jej aktualizowanie, wykazują się inicjatywą podczas ustalania tematyki gazetki. |
przez cały rok |
redaktorzy gazetki, opiekun |
5. |
Pełnienie dyżurów uczniowskie na korytarzu. |
- Zapoznanie uczniów z regulaminem dyżurów, - ustalenie harmonogramu dyżurów. |
Uczniowie biorą na siebie współodpowiedzialność za bezpieczeństwo podczas przerw, dbają o porządek, przestrzegają regulaminu dyżurów. |
październik, cały rok |
uczniowie dyżurujący, gospodarze klas, wychowawcy klas, opiekun |
6 |
Organizowanie dyskotek i imprez: -Dzień Chłopaka, -Andrzejki, - Zabawa choinkowa, - Dzień Dziecka. |
- Ustalenie terminu dyskoteki, czasu trwania, odpowiedzialnych za muzykę oraz dyżurów nauczycieli (współpraca z dyrekcją szkoły i gronem pedagogicznym), - wykonanie dekoracji we współpracy z wychowawcami. - przygotowanie wróżb i zabaw (Andrzejki). |
Uczniowie współuczestniczą w organizowaniu uroczystości - potrafią przygotować odpowiednie materiały dekoracyjne, muzykę, współpracują z innymi w grupie; współuczestniczą we wspólnej zabawie uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny, |
wrzesień listopad styczeń/luty czerwiec |
opiekun, przewodnicząca, uczniowie, nauczyciele |
7. |
Przeprowadzenie Poczty Walentynkowej. |
- Zorganizowanie i przeprowadzenie poczty walentynkowej. |
Uczniowie potrafią napisać miłe życzenia; wiedzą, jak prawidłowo zaadresować list, aby trafił do właściwej osoby. |
luty |
Opiekun, Rada SU |
8. |
Wspieranie akcji charytatywnych. |
Pomoc potrzebującym poprzez udział w akcjach: - "Góra Grosza" - ogólnopolska akcja zbiórki pieniędzy (listopad/grudzień), - Akcja na rzecz osób malujących nogami i ustami (grudzień, marzec), - akcja „Szkoło, pomóż i Ty” na rzecz osób niewidomych i niepełnosprawnych (październik), - Twój Dar Serca dla Hospicjum (kwiecień/maj). |
Uczniowie dostrzegają potrzeby innych, uczą się wrażliwości, empatii i bezinteresownej pomocy, organizują akcje na rzecz potrzebujących. |
październik listopad grudzień marzec kwiecień/maj |
skarbnik, opiekun, Rada SU |
9. |
Uczestniczenie w spotkaniach członków SU. |
Według potrzeb. |
Uczniowie biorą aktywny udział w spotkaniach, biorą odpowiedzialność za wywiązywanie się z zadania, którego się podjęli. |
wg potrzeb |
Opiekun, członkowie Rady |