PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
w roku szkolnym 2018/2019
1)Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły.
2) Diagnoza sytuacji wychowawczej w przedszkolu i w szkole w celu rozwiązywania problemów stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola i szkoły.
3) Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
4) Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
5) Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych , zapobieganie zaburzeniom zachowania i inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
6) Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
7) Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
8) Wspieranie nauczycieli i wychowawców w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier utrudniających funkcjonowanie ucznia w życiu przedszkola i szkoły, wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
1.Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów:
Diagnoza wiedzy i umiejętności uczniów za pomocą testów standaryzowanych:
- „Skala ryzyka dysleksji”- w klasach I- III- wg potrzeb
- „Dom Marka” wśród uczniów klas I- III- wg potrzeb
- „Próby oceniające umiejętność czytania i pisania uczniów klasy czwartej, piątej i szóstej szkoły podstawowej” - według potrzeb
Diagnoza typów inteligencji uczniów w klasie IV:
- Kwestionariusz wielorakiej inteligencji. Przeprowadzenie badań i opracowanie wyników we współpracy z wychowawcą klasy IV – wrzesień
Diagnoza sytuacji rodzinnej uczniów klas I- VIII – na podstawie wywiadu z wychowawcami klas- wrzesień
Diagnoza sytuacji materialnej uczniów klas I- VIII - na podstawie wywiadu z wychowawcami klas. Przygotowanie listy uczniów wymagających pomocy materialnej-wrzesień
Zapoznanie nauczycieli z opiniami i orzeczeniami uczniów.
Analiza orzeczeń i opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych.
Diagnoza sytuacji dydaktycznej uczniów- styczeń/ czerwiec
Współpraca z wychowawcami klas I- VIII w celu monitorowania sytuacji bytowej ucznia i jego rodziny.
Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne
i wychowawcze do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych poradni
specjalistycznych.
2) Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów:
Monitorowanie spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów.
Sporządzenie rejestru uczniów realizujących obowiązek szkolny poza obwodem szkoły- wrzesień
Analiza frekwencji uczniów.
Rozmowy z wychowawcami grup przedszkolnych.
Rozmowy z wychowawcami klas.
Współpraca z wychowawcami przedszkola.
Diagnoza sytuacji wychowawczej w klasach-styczeń/ czerwiec
3) Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb:
Prowadzenie zajęć terapeutyczno- uspołeczniających dla uczniów klas I- III, IV-VI.
Praca w Zespole Wspierającym ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Omawianie z wychowawcami klas opinii i orzeczeń poradni psychologiczno- pedagogicznej, dbanie o realizację zaleceń poradni, współpraca z nauczycielami w realizacji tych zaleceń.
Kierowanie uczniów z trudnościami w nauce i zaburzeniami zachowania na specjalistyczne badania.
Monitorowanie zachowań uczniów przejawiających trudności wychowawcze- prowadzenie rejestru zachowań bieżących we współpracy z wychowawcami klas.
Udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia.
Postulowanie zajęć specjalistycznych w tym: dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych.
Udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi.
Przeprowadzanie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności
wychowawcze.
Projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów (np. kontrakt).
Pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dziecka
działań.
Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, w zakresie metod i form pomocy udzielanej uczniom.
4) Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży:
Zwracanie szczególnej uwagi na kwestię sprawiedliwości i etycznego traktowania uczniów przez nauczycieli i przestrzeganie przez nich ustaleń Konwencji o Prawach Dziecka.
Popularyzacja wiedzy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli na temat: zdrowego stylu życia, szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania dopalaczy, substancji psychoaktywnych. Upowszechnianie wśród rodziców materiałów Kampanii Ministerstwa Zdrowia i Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii ( na temat czynników chroniących dzieci przed zażywaniem dopalaczy, sposobów postępowania w przypadku zażywania przez dziecko dopalaczy lub narkotyków)- w ciągu roku
Przygotowanie materiałów na temat realizacji zagadnień z Programu Wychowawczo- Profilaktycznego Szkoły na stronę internetową szkoły.
Przeprowadzenie zajęć metodą warsztatową w klasie I: Jak się czuję w pierwszej w klasie? -wrzesień
Przeprowadzenie zajęć metodą warsztatową w klasie IV : Jak sobie radzę w czwartej klasie?- wrzesień
Zorganizowanie spotkania z policjantem na temat bezpieczeństwa na drodze, w domu, bezpiecznych ferii i wakacji- październik, maj
Zorganizowanie spotkania z policjantem/ kuratorem sądowym na temat odpowiedzialności prawnej nieletnich dla uczniów klas IV-VIII- w ciągu roku
Zorganizowanie spotkania dla rodziców z kuratorem sądowym na temat odpowiedzialności prawnej nieletnich, obowiązków rodzicielskich- w ciągu roku
Realizacja autorskiego programu - zajęć edukacyjno-profilaktycznych w klasach I-III z cyklu „Bez agresji i złości mamy więcej radości!” w formie warsztatowej na temat zapobiegania agresji, sposobów radzenia sobie ze złością, negatywnymi emocjami, trudnymi sytuacjami- październik- listopad
Prowadzenie zajęć warsztatowych dla uczniów starszych z cyklu „Szkoła bez agresji” według autorskiego programu - październik- grudzień
Zorganizowanie warsztatów profilaktycznych dla uczniów we współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kurowie- w ciągu roku
Udzielanie porad w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasie.
Udzielanie porad dotyczących pracy z uczniem mającym problemy w nauce i zachowaniu.
Propagowanie zagadnień z zakresu profilaktyki na gazetce ściennej i stronie internetowej szkoły.
Diagnoza poczucia bezpieczeństwa w szkole-przeprowadzenie ankiety wśród uczniów i ich rodziców, opracowanie wyników ankiet- I okres
Przeprowadzenie zajęć warsztatowych-tematycznych w grupie przedszkolnej we współpracy z wychowawcami.
5) Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów:
Udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w
rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi.
Wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów.
Poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowania sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci. Słuchanie o pojawiających się trudnościach, radzenie, jakie działania można podjąć - w tym tłumaczenie ograniczeń, jakie należy postawić dziecku.
Udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie.
Pedagogizacja rodziców- prowadzenie gazetki ściennej.
6) Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych:
Pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego
porozumienia w spornych kwestiach (rola osoby neutralnej i bezstronnej).
Opiniowanie spraw uczniów dotkniętych niedostosowaniem i opracowywanie wniosków do sądu.
Opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądu.
Praca w Gminnym Zespole Interdyscyplinarnym w Kurowie do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, udział w spotkaniach zespołu i grupie roboczej.
7) Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów:
Przeprowadzenie Testu Wielorakiej Inteligencji w klasie IV- wrzesień
Pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu właściwości intelektualnych uczniów.
8) Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
Udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia.
Wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych, do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka. Postulowanie zajęć specjalistycznych w tym: dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych.
Udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi.
Przeprowadzanie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze.
Pomoc materialna:
Działania na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, poprzez dotarcie do wszystkich rodziców z informacją o
możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy.
Wspomaganie rodziców we wszelkich działaniach związanych ze staraniem się o pomoc z różnych instytucji - pomoc w pisaniu podań, kompletowanie dokumentacji.
Współdziałanie z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia.
Monitorowanie sytuacji materialnej uczniów- współpraca z wychowawcami klas.
Działania dodatkowe:
Współpraca z dyrektorem szkoły w zakresie tworzenia (modyfikowania) i realizowania Programu Wychowawczo- Profilaktycznego Szkoły i innych dokumentów szkolnych.
Praca w Zespole Powypadkowym.
Pełnienie funkcji koordynatora do spraw bezpieczeństwa w szkole.
Praca w Gminnym Zespole Interdyscyplinarnym do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, udział w spotkaniach zespołu, grup roboczych.
Współpraca z instytucjami:
OPS w Kurowie, Gminnym Zespole Interdyscyplinarnym do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, PCPR w Puławach, Sądem Rejonowym w Puławach , Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kurowie, Komendą Powiatową Policji w Puławach, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Puławach.
Organizacja pracy własnej:
Stała współpraca z dyrektorem szkoły, wychowawcami klas i grup przedszkolnych, nauczycielami w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.
Zapewnienie uczniom i rodzicom możliwości kontaktowania się z pedagogiem szkolnym.
Prowadzenie dokumentacji: dziennika pedagoga szkolnego, notatek ze spotkań (rozmów) z uczniami, rodzicami i nauczycielami, wyników prowadzonych badań diagnostycznych, dokumentacji dotyczącej organizacji pomocy materialnej uczniom, dokumentacji
związanej z korespondencją z różnymi instytucjami.
Przedkładanie dyrektorowi szkoły okresowych sprawozdań z podejmowanych działań wraz z wnioskami do dalszej pracy.
Agata Borek- Zdunek