W tym roku szkolnym rozpoczęliśmy II rok kursu RUN
Rozwijanie uczenia się i nauczania
Będziemy pracowali:
w IV module nad strategią III:
Udzielanie uczniowi takich informacji zwrotnych, które umożliwiają jego widoczny postęp.
W V module nad strategią IV:
Umożliwianie uczniom, by korzystali z siebie nawzajem jako „zasobów edukacyjnych”.
W VI module nad strategią V:
W VII module podsumujemy strategie oceniania kształtującego.
Strategie RUN są powiązane z elementami OK. Strategia pierwsza wiąże się z celami i NACOBEZU. Strategia druga mówi o stworzeniu warunków do dialogu pomiędzy uczniem i nauczycielem. Trzecia wiąże się z informacją zwrotną, czwarta z samooceną i wreszcie piąta z oceną koleżeńską.
Obecnie pracujemy nad strategią III: Udzielanie uczniowi takich informacji zwrotnych, które umożliwiają jego widoczny postęp.
A w języku ucznia:
Lepiej się uczę, jeśli nauczyciel daje mi informacje zwrotne - co zrobiłem dobrze, co i jak powinienem poprawić i jak mogę się dalej rozwijać.
Czyli IZ jest jak bumerang – wyrzucona, wraca do nas.
Spotkania grupy PP
W naszej szkole działają dwie grupy Pomocnych Przyjaciół i każda ma swojego lidera. W skład takiej grupy wchodzi 6 nauczycieli, którzy dzielą się na mniejsze podgrupy. Planowane są w każdym module co najmniej dwa spotkania PP. Po każdym spotkaniu trzeba zamieścić na platformie sprawozdanie. Sprawozdawca podpsuje sprawozdanie swoim nazwiskiem, a po otrzymaniu komentarza od mentora omawia go na spotkaniu PP i również odpowiada (pod komentarzem w kursie) na pytania zadane przez mentora.
Jednym z elementów pracy grupy PP są OK – obserwacje.
Obserwując pracę koleżanek i kolegów uświadomiliśmy sobie, jak wiele działań musi wykonać nauczyciel na lekcji. Nie zawsze może w pełni zrealizować przygotowany scenariusz, często musi go modyfikować na potrzeby chwili. Czasami brakuje nam cierpliwości i wyręczamy ucznia w jego pracy - zbyt wiele mu podpowiadamy - czynimy to najczęściej mechanicznie.
Obserwacje sprawiają, że uczymy się od siebie wzajemnie, inspirujemy się, a najważniejsze to, że możemy na siebie liczyć i wspierać się.
Do naszego warsztatu pracy na stałe weszły takie techniki:
-komentarz bez stopnia;'
- praca wzorcowa;
- stop klatka;
- informacja zwrotna;
- nacobezu;
- ocena koleżeńska w kl. starszych;
- patyczki, światła, metoda kciuka.
W naszej pracy sprawdziły się:
- głośne myślenie - np. na lekcjach matematyki rozwiązując zadania na tablicy można prześledzić tok rozumowania dziecka i nauczyciela. Technika ta łączy się z inną - docenianiem. Dzięki komunikatom doceniającym postępy ucznia, wie on, że nauczyciel dostrzega jego wkład pracy. Docenianie jest elementem informacji zwrotnej, pomaga uczniowi uczyć się i rozwijać; staramy się stosować je na wszystkich lekcjach.
- praca wzorcowa - pozwala lepiej zrozumieć zadanie i później ocenić własną pracę wg ustalonych wcześniej kryteriów; technika ta stosowana jest najczęściej do prac pisemnych (opowiadanie, list, opis, zaproszenie;
- stop klatka - stosowana na wszystkich przedmiotach w momentach wymagających dodatkowych wyjaśnień.
15 listopada w naszej szkole odbył się Spacer Edukacyjny.
Metoda ta polega na tym, że tego dnia drzwi wszystkich klas pozostają uchylone, a grupa nauczycieli wędruje po klasach i obserwuje lekcje. Celem naszego eksperymentu było zauważenie, w jaki sposób nl. podaje uczniom cel lekcji, nacobezu i czy odwołuje się do niego w czasie zajęć.
Wnioski:
- - nauczyciele podają uczniom cele lekcji
- - nauczyciele stosują nacobezu;
- - nauczyciele często "doceniają" uczniów;
- - nauczyciele monitorują tempo pracy uczniów;
- - uczniowie potrafią określić cele lekcji;
- - uczniowie są przyzwyczajeni do pracy w parach;
- - uczniowie potrafią podsumować lekcję.
- - uczniowie zachowują się swobodnie, nie boją się zadawać pytań.
Lider grupy: A. Tarkowska