ARCHIWUM

Sylwester Byzdra
Odsłony: 2174

Nasza szkoła ubiega się o tytuł „Szkoły Uczącej Się”. Bierzemy udział w programach wprowadzających Ocenianie Kształtujące OK – RUN. W tym roku przygotowujemy się do panelu koleżeńskiego. Został powołany Zespół liderów do spraw zmiany. W szkole pracujemy nad strategią I - Cele nauczania i kryteria sukcesu i strategią IV – uczenie się we współpracy. Od 30 X praca na lekcjach obowiązkowo jest według tych strategii.

 

Na rok szkolny 2014/2015 został zaplanowany cykl lekcji koleżeńskich, podczas których nauczyciele będą prezentować swoje doświadczenie w stosowaniu zasad OK. Proces wdrażania zmian będzie monitorowany za pomocą spacerów edukacyjnych i OK – obserwacji. Pierwsze zajęcia koleżeńskie zostały przeprowadzone przez panią K. Mędrek w kl. III. 4 listopada odbył się spacer edukacyjny. Zespół nauczycieli obserwował zajęcia lekcyjne. Przedmiotem obserwacji spacerujących były: sposób podawania celu i NaCoBeZu uczniom (kryteria sukcesu do lekcji), sprawdzenie stopnia zrozumienia NaCoBeZu przez uczniów, monitorowanie przez nauczyciela realizacji celów lekcji i obserwacja czy uczniowie uczą się we współpracy.

Zaobserwowano, że zdecydowana większość nauczycieli podaje uczniom cele lekcji i NaCoBeZu do wklejenia, sprawdzany jest też stopień zrozumienia celów lekcji przez uczniów. Nauczyciele monitorują realizację kolejnych celów NaCoBeZu. W zależności od tematu zajęć, uczniowie pracowali indywidualnie, w parach lub grupach. Zaobserwowano także, że uczniowie pracowali nad realizacją NaCoBeZu. Zapytani uczniowie potrafili określić, co było przedmiotem zajęć, czego się nauczyli danego dnia. Po zakończonych lekcjach uczniowie zostali zapytani czy korzystają z NaCoBeZu do utrwalenia wiadomości i umiejętności z lekcji. Z uzyskanych informacji wynika, że nie wszyscy uczniowie wykorzystują NaCoBeZu.

            Z informacji uzyskanych przez nauczycieli prowadzących lekcję wynika, że najczęściej stosowaną formą pracy jest praca w parach. Pracę w grupach nauczyciele stosują w zależności od realizowanych zagadnień na lekcji.

            Stosujemy zasadę „otwartych drzwi” - to daje możliwość wejścia i obserwowania lekcji zarówno przez nauczycieli jak i zainteresowanych rodziców.

            Na przełomie XI/XII odbędzie się lekcja języka polskiego dla klasy VI, otwarta dla rodziców. Prezentowane będą metody i techniki pracy według strategii OK.

Kategoria: