Oceniamy kształtująco- jeszcze nie wszyscy, jeszcze nie tak często, jakby należało. Ale mamy cel-nauczyć uczniów uczyć się.
Grudzień to czas podsumowań. Rozważamy, na ile udało nam się zrealizować zadania w mijającym roku. W naszej szkole był to czas szczególny. Realizowaliśmy i będziemy to czynić nadal, zadania z kolejnych modułów programu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Rozwijanie uczenia się i nauczania”.
Nasi nauczyciele powoli mają szansę stać się ekspertami od strategii oceniania kształtującego, które wdrażamy od trzech lat (rada pedagogiczna uczestniczyła w programie SUS-OK, obecnie RUN i SPLO w CEO ), oceniania, które jest wspierającym w procesie uczenia się.
Uczenie się –to proces społeczny. Dzięki strategiom oceniania kształtującego organizujemy pracę w parach, grupach. Uczniowie mają okazję uczyć się aktywnie. Nauczyciele systematycznie , na każdej lekcji ,podają cele w języku ucznia, kryteria -tzw. Na CoBeZu ( na co będziemy zwracać uwagę), podejmują coraz więcej prób przekazywania informacji zwrotnej dla ucznia na temat efektów uczenia się .
Podjęliśmy próbę zorganizowania Triad Nauczyciel-Uczeń-Rodzic, mających na celu przekazanie i pozyskanie informacji zwrotnej na temat osiągnięć, niedociągnięć, wskazówek do dalszej pracy. Takie spotkania są okazją do ustalenia pomocy i wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się ale jednocześnie mają uświadomić dzieciom, że one są też współodpowiedzialne za efekty
Uczymy się wszyscy-dzieci, nauczyciele. Bo czy dzisiejsza szkoła może się nie uczyć? Czy dyrektor , nauczyciele mogą się nie uczyć? Pytanie raczej retoryczne.
Uczestnicząc w szkoleniach , warsztatach, studiach, debatach w ramach współpracy z CEO mamy możliwość wymiany doświadczeń. Podczas spotkań wyjazdowych spotykamy wielu fantastycznych ludzi-nauczycieli, dyrektorów, mentorów/ trenerów, którzy dużo dobrego starają się robić dla polskiej szkoły. Dzielimy się doświadczeniami z ludźmi, którzy z pasja wykonują swój zawód.
Dla nas -nauczycieli/dyrektora, jeśli tylko chcemy, współpraca w ramach wspomnianych programów może być niezwykle twórcza i inspirująca. Dorze posłuchać , jak inni wykonują podobne zadania.
Spotykając się podczas zjazdów, kursów na platformie e-lerning dostrzegamy, że inni tez borykają się z kłopotami i mają uśmiech na twarzy… ,że wytrwale, dzień po dniu starają się zmieniać oblicza swoich szkół.
Z tego miejsca wypada mi podziękować moim nauczycielom, że podjęli ten trud ciągłego uczenia się. Mam nadzieję, że z nowym rokiem dołączą Ci nie do końca przekonani czy zmotywowani.
W naszych runowych zadaniach mocno wspiera nas trenerka i mentorka –Mirka R., która systematycznie i z przekonaniem utwierdza nas, że to co robimy ma sens, że warto, że na wyniki trzeba czekać.
Dziękujemy rodzicom za to, że korzystają z NaCoBeZu, monitorując pracę domową swoich dzieci.
Nowy Rok-to dla nas kontynuacja zadań OK-jowych. Kolejny rok szkoleń, debat .
Niby nic nowego –ale znowu na swej drodze, z wielka radością spotkamy ludzi z pasją.
Bożena Brzozowska