Plan pracy pedagoga

Sylwester Byzdra
Odsłony: 2240

                                       PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO

                  

                                                     Rok szkolny   2024/ 2025

1) Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły:

Diagnoza sytuacji rodzinnej uczniów– na podstawie wywiadu z wychowawcami klas.

Przygotowanie listy uczniów wymagających pomocy materialnej.

Diagnoza sytuacji dydaktycznej uczniów.

Współpraca z wychowawcami klas w celu monitorowania sytuacji ucznia i jego rodziny.

Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

2) Diagnoza sytuacji wychowawczej   w szkole w celu rozwiązywania problemów stanowiących barierę i ograniczających aktywne   i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły:

Współpraca z wychowawcami klas w celu monitorowania sytuacji wychowawczej ucznia i jego rodziny.

Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Rozmowy z wychowawcami klas, współpraca z nauczycielami.

Udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi.

Przeprowadzanie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności

wychowawcze.

Projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów (np. kontrakt). Pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dziecka działań.

Postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności wychowawcze do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych poradni specjalistycznych.

Monitorowanie spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów. Analiza frekwencji uczniów.

Udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi. Wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów.

Poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowania sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci. Udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie.

3) Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb:

Zapoznanie nauczycieli z opiniami uczniów. Analiza   opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc nauczycielom w interpretacji opinii poradni.

Omawianie z wychowawcami klas opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, dbanie o realizację zaleceń poradni, współpraca z nauczycielami w realizacji tych zaleceń.

Kierowanie uczniów z trudnościami w nauce i zaburzeniami zachowania na specjalistyczne badania.

Monitorowanie zachowań uczniów przejawiających trudności wychowawcze- prowadzenie rejestru zachowań bieżących we współpracy z wychowawcami klas.

Udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia. Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych.

4) Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży:

Zwracanie szczególnej uwagi na kwestię sprawiedliwości i etycznego traktowania uczniów przez nauczycieli i przestrzeganie przez nich ustaleń Konwencji o Prawach Dziecka.

Popularyzacja wiedzy wśród uczniów   na temat zdrowego stylu życia, szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania dopalaczy, substancji psychoaktywnych. Upowszechnianie wśród rodziców materiałów   Kampanii Ministerstwa Zdrowia i Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii ( na temat czynników chroniących dzieci przed zażywaniem dopalaczy, sposobów postępowania w przypadku zażywania przez dziecko dopalaczy lub narkotyków).

Zorganizowanie spektakli i warsztatów profilaktycznych dla uczniów.

Diagnoza potrzeb uczniów- przygotowanie ankiety.

Zorganizowanie spotkania z policjantem   na temat odpowiedzialności prawnej nieletnich dla uczniów.

Realizacja autorskiego programu „Bez agresji i złości mamy więcej radości!” w klasach I- III.

Realizacja autorskiego programu „Szkoła bez agresji” w klasach IV- VIII.

Udzielanie porad w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasie.

Udzielanie porad dotyczących pracy z uczniem mającym problemy w nauce i zachowaniu.

Propagowanie zagadnień z zakresu profilaktyki na gazetce ściennej i stronie internetowej szkoły.

5) Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych , zapobieganie zaburzeniom zachowania i inicjowanie różnych form pomocy w środowisku   szkolnym i pozaszkolnym uczniów:

Udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi. Wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów.

Poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowania sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci. Udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie.

6) Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów:

Rozmowy z rodzicami uczniów, nauczycielami na temat zdolności uczniów.

7) Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych:

Pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego

porozumienia w spornych kwestiach (rola osoby neutralnej i bezstronnej).

Opiniowanie spraw uczniów sprawiających trudności wychowawcze i opracowywanie wniosków do sądu.

Opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądu.

8) Wspieranie nauczycieli i wychowawców w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier utrudniających funkcjonowanie ucznia w życiu szkoły, wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej:

Obserwacja uczniów, ich postępów w nauce, zachowaniu.

Przygotowanie gazetek ściennych.

Postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych poradni specjalistycznych.

Pomoc materialna:

Działania na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Wspomaganie rodziców we wszelkich działaniach związanych ze staraniem się o pomoc z różnych instytucji. Współdziałanie z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia.

Monitorowanie sytuacji materialnej uczniów- współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami.

Współpraca z instytucjami:

OPS w Kurowie, Gminnym Zespole Interdyscyplinarnym do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, PCPR w Puławach, Sądem Rejonowym w Puławach , Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kurowie, Komendą Powiatową Policji w Puławach, Posterunkiem Policji w Kurowie, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Puławach.

Organizacja pracy własnej:

Stała współpraca z dyrektorem szkoły, wychowawcami klas, nauczycielami, specjalistami   w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.

Zapewnienie uczniom i rodzicom możliwości kontaktowania się z pedagogiem szkolnym.

Prowadzenie dokumentacji: dziennika pedagoga szkolnego, notatek ze spotkań (rozmów) z uczniami, rodzicami i nauczycielami, wyników prowadzonych badań diagnostycznych, dokumentacji dotyczącej organizacji pomocy materialnej uczniom, dokumentacji związanej z korespondencją z różnymi instytucjami, dokumentacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

Przedkładanie dyrektorowi szkoły semestralnych sprawozdań z podejmowanych działań wraz z wnioskami do dalszej pracy.

                                                                                                                   Agata Borek- Zdunek 

Kategoria: