PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
Rok szkolny 2024/ 2025
1) Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły:
Diagnoza sytuacji rodzinnej uczniów– na podstawie wywiadu z wychowawcami klas.
Przygotowanie listy uczniów wymagających pomocy materialnej.
Diagnoza sytuacji dydaktycznej uczniów.
Współpraca z wychowawcami klas w celu monitorowania sytuacji ucznia i jego rodziny.
Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
2) Diagnoza sytuacji wychowawczej w szkole w celu rozwiązywania problemów stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły:
Współpraca z wychowawcami klas w celu monitorowania sytuacji wychowawczej ucznia i jego rodziny.
Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Rozmowy z wychowawcami klas, współpraca z nauczycielami.
Udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi.
Przeprowadzanie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności
wychowawcze.
Projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów (np. kontrakt). Pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dziecka działań.
Postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności wychowawcze do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych poradni specjalistycznych.
Monitorowanie spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów. Analiza frekwencji uczniów.
Udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi. Wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów.
Poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowania sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci. Udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie.
3) Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb:
Zapoznanie nauczycieli z opiniami uczniów. Analiza opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc nauczycielom w interpretacji opinii poradni.
Omawianie z wychowawcami klas opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, dbanie o realizację zaleceń poradni, współpraca z nauczycielami w realizacji tych zaleceń.
Kierowanie uczniów z trudnościami w nauce i zaburzeniami zachowania na specjalistyczne badania.
Monitorowanie zachowań uczniów przejawiających trudności wychowawcze- prowadzenie rejestru zachowań bieżących we współpracy z wychowawcami klas.
Udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia. Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych.
4) Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży:
Zwracanie szczególnej uwagi na kwestię sprawiedliwości i etycznego traktowania uczniów przez nauczycieli i przestrzeganie przez nich ustaleń Konwencji o Prawach Dziecka.
Popularyzacja wiedzy wśród uczniów na temat zdrowego stylu życia, szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania dopalaczy, substancji psychoaktywnych. Upowszechnianie wśród rodziców materiałów Kampanii Ministerstwa Zdrowia i Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii ( na temat czynników chroniących dzieci przed zażywaniem dopalaczy, sposobów postępowania w przypadku zażywania przez dziecko dopalaczy lub narkotyków).
Zorganizowanie spektakli i warsztatów profilaktycznych dla uczniów.
Diagnoza potrzeb uczniów- przygotowanie ankiety.
Zorganizowanie spotkania z policjantem na temat odpowiedzialności prawnej nieletnich dla uczniów.
Realizacja autorskiego programu „Bez agresji i złości mamy więcej radości!” w klasach I- III.
Realizacja autorskiego programu „Szkoła bez agresji” w klasach IV- VIII.
Udzielanie porad w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasie.
Udzielanie porad dotyczących pracy z uczniem mającym problemy w nauce i zachowaniu.
Propagowanie zagadnień z zakresu profilaktyki na gazetce ściennej i stronie internetowej szkoły.
5) Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych , zapobieganie zaburzeniom zachowania i inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów:
Udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi. Wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów.
Poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowania sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci. Udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie.
6) Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów:
Rozmowy z rodzicami uczniów, nauczycielami na temat zdolności uczniów.
7) Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych:
Pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego
porozumienia w spornych kwestiach (rola osoby neutralnej i bezstronnej).
Opiniowanie spraw uczniów sprawiających trudności wychowawcze i opracowywanie wniosków do sądu.
Opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądu.
8) Wspieranie nauczycieli i wychowawców w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier utrudniających funkcjonowanie ucznia w życiu szkoły, wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej:
Obserwacja uczniów, ich postępów w nauce, zachowaniu.
Przygotowanie gazetek ściennych.
Postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych poradni specjalistycznych.
Pomoc materialna:
Działania na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Wspomaganie rodziców we wszelkich działaniach związanych ze staraniem się o pomoc z różnych instytucji. Współdziałanie z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia.
Monitorowanie sytuacji materialnej uczniów- współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami.
Współpraca z instytucjami:
OPS w Kurowie, Gminnym Zespole Interdyscyplinarnym do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, PCPR w Puławach, Sądem Rejonowym w Puławach , Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kurowie, Komendą Powiatową Policji w Puławach, Posterunkiem Policji w Kurowie, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Puławach.
Organizacja pracy własnej:
Stała współpraca z dyrektorem szkoły, wychowawcami klas, nauczycielami, specjalistami w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.
Zapewnienie uczniom i rodzicom możliwości kontaktowania się z pedagogiem szkolnym.
Prowadzenie dokumentacji: dziennika pedagoga szkolnego, notatek ze spotkań (rozmów) z uczniami, rodzicami i nauczycielami, wyników prowadzonych badań diagnostycznych, dokumentacji dotyczącej organizacji pomocy materialnej uczniom, dokumentacji związanej z korespondencją z różnymi instytucjami, dokumentacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Przedkładanie dyrektorowi szkoły semestralnych sprawozdań z podejmowanych działań wraz z wnioskami do dalszej pracy.
Agata Borek- Zdunek