Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Regulamin Samorządu Uczniowskiego
Szkoły Podstawowej w Klementowicach

Podstawa prawna

1.   Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r.
2.   Statut Zespołu Placówek Oświatowych w Klementowicach.

I.    Postanowienia ogólne

 1.   W szkole podstawowej działa samorząd zwany dalej „Samorządem”.
2.   Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3.   Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
4.   Przedstawiciele do Rady samorządu wybierani są przez uczniów w demokratycznych wyborach.

II.           Cele działania Samorządu Uczniowskiego

  1. Uczenie się demokratycznych form współżycia.
    2.   Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych.
    3.   Uczenie się tolerancji i rozumienia odrębności przekonań.
    4.   Rozwijanie samodzielności i współodpowiedzialności.
    5.   Kształtowanie inicjatywy indywidualnej oraz działania zespołowego.
    6.   Uczestniczenie w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły przez ogół uczniów.


III.      Uprawnienia Samorządu Uczniowskiego

 Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczące prawa do:

 ·       Zapoznania się z programem nauczania i stawianymi wymaganiami.
·       Jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i w zachowaniu.
·       Rozwijania swoich zainteresowań.
·       Korzystania z przywilejów wynikających z tradycji uczniowskich.
·       Nauki zgodnie z wymogami bezpieczeństwa i higieny.

 Samorząd na prośbę Dyrektora Szkoły może wydać opinię dotyczącą pracy danego nauczyciela.

IV.       Zadania Samorządu Uczniowskiego

 1.   Przedstawianie władzom szkolnym opinii i potrzeb uczniów- występowanie w charakterze rzecznika interesów społeczności uczniowskiej.
2.   Mobilizowanie wszystkich uczniów do wypełniania obowiązków szkolnych.
3.   Angażowanie uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy, szkoły i środowiska.
4.   Dbanie w całokształcie swej działalności o dobre imię szkoły; kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.

V.            Organy Samorządu Uczniowskiego

1.   Organami Samorządu są:
a)   zebranie wszystkich uczniów szkoły(walne);
b)   Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego;
c)   Rada Samorządu Uczniowskiego;
d)   Rady klasowe.

 2.   Kadencja organów Samorządu trwa 1 rok.

 3.   Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego:
a)   reprezentuje Samorząd wobec Dyrektora, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców;
b)   kieruje pracą Samorządu;
c)   organizuje współdziałanie Samorządu z samorządami klasowymi.

 4.   Zastępca przewodniczącego Samorządu

 Do zadań zastępcy należy wspomaganie Przewodniczącego we wszystkich działaniach wynikających z jego funkcji.

 5.   Prawo do udziału w walnym zebraniu mają wszyscy uczniowie.
6.   Walne zebranie zwoływane jest na wniosek:
a)   Przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego;
b)   Opiekuna;
c)   Dyrektora szkoły.
 
7.  
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
a)   wybór nauczyciela będącego opiekunem Samorządu;
b)   wyrażanie opinii o pracy Samorządu.
8.  
Rada Samorządu Uczniowskiego składa się z 7 osób:
a)   przewodniczący
b)   zastępca przewodniczącego
c)   skarbnik
d)   sekretarz

e) redaktorzy gazetki ściennej – 2 uczniów.
 
9.  
Rada Samorządu
a)   opracowuje plan pracy Samorządu
b)   zwołuje Walne zebranie
c)   reprezentuje opinie uczniów wobec Dyrektora, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców.

VI.       Zadania opiekuna Samorządu

Opiekun Samorządu:
·       Czuwa nad całokształtem prac Samorządu;
·       Pośredniczy między uczniami, a nauczycielami;
·       Doradza i wspomaga inicjatywę uczniowską;
·       Zapobiega i pośredniczy w rozstrzyganiu konfliktów na różnych płaszczyznach.

VII.  Tryb przeprowadzania wyborów do Rady Samorządu

1.   Czynne prawo wyborcze mają wszyscy uczniowie klas IV-VI.
2.   W wyborach kandydować mogą uczniowie klas IV-VI.
3.   Wybory odbywają się co rok we wrześniu.

Sposób przeprowadzania wyborów
1.   Uczniowie zgłaszają swoje kandydatury na wybrane stanowisko,
2.   wyboru dokonuje się przez podniesienie ręki,

  1. wyboru dokonuje się na zebraniu SU, w którym biorą udział uczniowie z klas IV – VI.

VIII. Dokumentacja Samorządu

1.   Regulamin
2.   Plan pracy
3.   Sprawozdania z działalności

Regulamin jest uchwalany i zatwierdzany w głosowaniu jawnym.
Regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

przy Zespole Placówek Oświatowych w Klementowicach na rok szkolny 2023/2024

GŁÓWNE CELE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO:

1. Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i poczucia tożsamości narodowej.

2. Budowanie wśród uczniów poczucia własnej wartości i przydatności działania na rzecz szkoły.

3. Aktywny udział dzieci w życiu wspólnoty klasowej, szkolnej i lokalnej.

4. Wdrażanie do współpracy w zespole, przestrzegania norm współżycia w grupie i wspólnego rozwiązywania problemów.

5.Kształtowanie umiejętności projektowania i organizowania imprez szkolnych.

6. Zwracanie uwagi na potrzeby innych ludzi, wzbogacanie doświadczeń indywidualnych poprzez osobiste zaangażowanie w pomoc innym.

7. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, a także za swoją szkołę.

8. Uczenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo oraz zdrowie własne i innych.

9. Uczenie samodzielności, aktywności, organizacji życia kulturalnego w szkole.

10. Rozwijanie zdolności i zainteresowań.

SAMORZĄD UCZNIOWSKI REALIZUJE SWOJE CELE POPRZEZ:

1. Organizowanie imprez klasowych i szkolnych, zabaw, konkursów, akcji charytatywnych itp.

2. Pomoc w przygotowywaniu uroczystości i imprez szkolnych.

3. Organizowanie wyborów do Rady Samorządu Uczniowskiego.

4. Aktualizowanie gazetki ściennej.

5. Włączanie się w działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa i zapobiegania agresji.

6. Organizowanie akcji na rzecz potrzebujących.

7. Uczestnictwo w spotkaniach członków Samorządu Uczniowskiego.

FORMY I METODY PRACY

Podczas realizacji programu będą stosowane takie formy i metody pracy, które będą aktywizowały uczniów do podejmowania różnorodnych działań mających wpływ na życie szkoły.

FORMY PRACY

·indywidualna

·grupowa

·zbiorowa

·imprezy szkolne, zabawy, konkursy, akcje charytatywne

METODY PRACY

·elementy debaty i dyskusji

·burza mózgów

·działania plastyczne, zajęcia praktyczne

L.p.

Zadanie

Sposób realizacji

Planowane efekty

Termin

Odpowiedzia-lni

1.

Przeprowadzenie wyborów do Rady Samorządu Uczniowskiego.

- Poinformowanie społeczności szkolnej o wyborach oraz możliwości kandydowania,

- zgłoszenie się kandydatów,

- opracowanie kart do głosowania,

- przeprowadzenie głosowania,

- wyłonienie członków Rady Samorządu Uczniowskiego – przewodniczącego, zastępcy, skarbnika, sekretarza.

Uczniowie zgłaszają swoją gotowość do pracy na rzecz szkolnej społeczności, uczą się odpowiedzialności oraz zapoznają z demokratycznymi regułami wyboru swoich przedstawicieli – stosują zasady demokracji podczas wyborów (powszechność, równość, bezpośredniość, tajność).

wrzesień

Opiekun, współpraca z wychowawcami klas

2.

Wznowienie działalności Samorządu Uczniowskiego.

- Opracowanie planu pracy,

- przydział zadań.

Uczniowie poznają strukturę i zadania samorządu,

przygotowują się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych,

wykazują właściwą postawę społeczną - odpowiedzialność za swoje stanowisko.

wrzesień/ październik

opiekun

3.

Współpraca w organizowaniu uroczystości szkolnych.

- Uczestnictwo pocztu sztandarowego,

- prowadzenie uroczystości przez przewodniczącego SU,

- współpraca w opracowaniu scenariusza.

Uczniowie biorą na siebie odpowiedzialność za powierzone zadania, poznają i pielęgnują tradycje.

cały rok

opiekun, przewodnicząca/y, poczet sztandarowy

4.

Prowadzenie gazetki ściennej.

- Aktualizowanie gazetki ściennej SU.

Uczniowie potrafią zebrać i przygotować materiały do gazetki, dbają o jej estetyczny wygląd oraz jej aktualizowanie, wykazują się inicjatywą podczas ustalania tematyki gazetki.

przez cały rok

redaktorzy gazetki, opiekun

5.

Pełnienie dyżurów uczniowskich na korytarzu.

- Zapoznanie uczniów z regulaminem dyżurów,

- ustalenie harmonogramu dyżurów.

Uczniowie biorą na siebie współodpowiedzialność za bezpieczeństwo podczas przerw, dbają o porządek, przestrzegają regulaminu dyżurów.

październik,

cały rok

uczniowie dyżurujący, gospodarze klas, wychowawcy klas, opiekun

6

Organizowanie dyskotek i imprez:

-Dzień Chłopaka,

-Andrzejki,

- Zabawa choinkowa,

- Zabawa walentynkowa ,

- Ustalenie terminu dyskoteki, czasu trwania, odpowiedzialnych za muzykę oraz dyżurów nauczycieli

(współpraca z dyrekcją szkoły i gronem pedagogicznym),

- wykonanie dekoracji we współpracy z wychowawcami.

-   przygotowanie wróżb i zabaw (Andrzejki).

Uczniowie współuczestniczą w organizowaniu uroczystości   - potrafią przygotować odpowiednie materiały dekoracyjne, muzykę,

współpracują z innymi w grupie; współuczestniczą we wspólnej zabawie

uczy się jak przyjemnie spędzać czas wolny,

wrzesień

listopad

styczeń/luty

opiekun,

przewodnicząca

uczniowie, nauczyciele

7.

Konkursy:

- świąteczny- na najbardziej pomysłową dekorację sali

-wiosenny-na najbardziej pomysłową dekorację sali

- Zorganizowanie

i przeprowadzenie konkursu.

Uczniowie potrafią:

- Wykonać ciekawą dekorację.

-grudzień

-kwiecień

Opiekun, nauczyciel plastyki

uczniowie, wychowawcy

8.

Wspieranie akcji charytatywnych.

Pomoc potrzebującym poprzez udział w akcjach:

-Dom Dziecka w Puławach ( marzec )

-Wylosuj Anioła- pisanie kartek i listów do dzieci z oddziałów onkologicznych

- "Góra Grosza" - ogólnopolska akcja zbiórki pieniędzy (listopad/grudzień),

- Twój Dar Serca dla Hospicjum (kwiecień/maj).

- Inne akcje

Uczniowie dostrzegają potrzeby innych, uczą się wrażliwości, empatii i bezinteresownej pomocy,

organizują akcje na rzecz potrzebujących.

październik

listopad

grudzień

marzec

kwiecień/maj

skarbnik, opiekun, Rada SU

9.

Ochotnicza praca w bibliotece- czytanie i opowiadanie bajek.

- Czytanie przedszkolakom.

Chętni uczniowie biorą udział w akcji.

listopad /

luty

Opiekun SU

10.

Uczestniczenie w spotkaniach członków SU.

Według potrzeb.

Uczniowie biorą aktywny udział w spotkaniach,

biorą odpowiedzialność za wywiązywanie się z zadania, którego się podjęli.

wg potrzeb

Opiekun, członkowie Rady

11.

Wycieczki, wyjazdy.

Według propozycji uczniów, np. wyjazdy na basen, do kina.

Wycieczki piesze, rowerowe.

Chętni uczniowie biorą udział

Wg potrzeb

Opiekun, nauczyciele

opiekun Samorządu Uczniowskiego: Marta Próchniak

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Dwie dziewczynki Róża i Żaneta przyjechały w wakacje na wieś do swoich dziadków. Co roku obie spotykały się tu i bardzo się zaprzyjaźniły.

W piękną lipcową sobotę koleżanki wybrały się na spacer na łąkę. Postanowiły, że przejdą się wąską dróżką między polami. Mijając żółte pola rzepaku dziewczynki zaczęły rozmawiać o zbliżających się żniwach.

- Niedługo kombajny wyruszą na pola - powiedziała Róża.

- Najpierw będzie zbiór rzepaku - wtrąciła Żaneta.

- A później będą żniwa zbożowe - dodała Róża. - U mojego dziadka jest wtedy dużo pracy. Najpierw koszone jest żyto, później pszenżyto, a następnie pszenica i dopiero jęczmień na końcu.

Czytaj więcej: ,,WAKACJE RÓŻY I ŻANETY’’
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

     Była noc 24 grudnia, około godziny 100 szłam do łazienki. Zobaczyłam, jak do drzwi balkonu zbliża się postawny mężczyzna niosący ze sobą duży wór. Miał on siwą brodę i był ubrany w czerwono-biały strój.

     Spostrzegłam, iż drzwi od balkonu są uchylone. Trochę się przeraziłam, bo nie byłam pewna, czy to święty Mikołaj, czy złodziej.

     Chwilę później mężczyzna wszedł do mojego salonu. Ja zapaliłam światło i zadałam mu pytanie:

-Czy pan jest świętym Mikołajem?

-Tak. Czy byłaś grzeczna?- zapytał święty.

- Chyba byłam grzeczna.- odparłam mu po chwili namysłu.

     Mężczyzna wyjął z worka prezenty dla mojej rodziny.

-Dziękuję.- odpowiedziałam.

Czytaj więcej: ,,Moje spotkanie ze świętym Mikołajem”
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Pewnego razu żył sobie nietoperz Leszek. Miał on żonę Jadwigę i dwójkę dzieci Anię i Hanię. Wydawałoby się, że nietoperze śpią w dzień, ale nie te. Rodzina nietoperzy zmieniła tryb życia i nosiła specjalne, ciemne okulary.

Oto nadszedł dzień rozpoczęcia roku szkolnego.

Z rana pod dom nietoperzy przyszedł żółw Leonard z grupą małych zwierząt, by wspólnie wyjść na przystanek. Gdy wszystkie dzieci dotarły do przystanku żubrzego, przybył żubr i przywiózł je do szkoły.

Pierwszą lekcją był w-f. Najpierw była rozgrzewka, a później  dziewczynki okrążały boisko, a chłopcy grali w piłkę nożną.

     Na przerwie zwierzęta dostały do jedzenia ryż lub żyto, albo porzeczki. Na drugiej lekcji mali uczniowie trenowali taniec towarzyski w „Zwierzęcej szkole średnich w wielkości zwierzątek”- ruch to podstawa. W trakcie lekcji przybył do budynku szkoły lekarz, pan tchórz, zbadał on wszystkich i stwierdził, że każdy jest zdrowy. Grupa skorzystała z okazji i zapytała doktora, jak żyć zdrowo.

     Na kolejną lekcję przyszedł pan Jan Żyła, dyrektor szkoły. Mówił o pożądanych zachowaniach dzieci i młodzieży. Następna przerwa była obiadowa. Każdy ze smakiem zjadł rzodkiewkę w sosie z jarzębiny i jogurt z owoców wiciokrzewu i porzeczki. Po obiedzie wszyscy wrócili na żubrzym autobusie do domu.

Czytaj więcej: ,,Życie nietoperzy” - opowiadanie zawierające wyrazy z trudnością ortograficzną